Boka ”Forsvunnet” handler om en gruppe elever fra døveskolen som drar på overnattingstur til ei øy inne i Trondheimsfjorden. Turen utvikler seg ikke helt slik de hadde tenkt, men de gjør en viktig og litt skremmende oppdagelse.
Last ned PDFBOK | PDF
Forsvunnet
Om ressursen
Kategori: Digitalt
Fag: Norsk
Teksten er på 30 sider, og den er på bokmål. Boka er resultatet av et samarbeidsprosjekt mellom Utviklingsavdelingen og A.C. Møller skole ved Møller kompetansesenter. Du kan lese mer om hvordan boka ble til i rapporten om prosjektet.
Læreplan norsk for elever med tegnspråk
Kompetansemål etter 7. trinn
- lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om form og innhald
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike skriftlige sjangre og for ulike formål
- skrive tekster med struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting
- gi tilbakemelding på medelevers tekster ut fra kriterier og bruke tilbakemeldinger i bearbeiding av egne tekster
- bruke fagspråk og kunnskap om ordklasser og setningsoppbygning i samtale om egne og andres tekster
- skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur
- forstå og bruke ulike språklige virkemidler i egen tekstskaping
Kompetansemål etter 10. trinn
- lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, på svensk og dansk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes innhold, sjangertrekk og virkemidler
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike sjangre og for ulike formål, tilpasset mottaker og medium
- skrive tekster med funksjonell tekstbinding, variert ordforråd og riktig tegnsetting og mestre ordbøying og rettskriving
- bruke fagspråk og kunnskap om setningsoppbygning, tekststruktur og sjanger i samtale om skriving og bearbeiding av tekster
Det er utviklet et standard pedagogisk opplegg for tekstarbeid til denne fortellingen. Her er det laget repetisjonsoppgaver til hvert kapittel, noen spørsmål for å komme i gang med å tolke skjønnlitterær tekst, og helt til slutt en skriveoppgave for å jobbe med virkemidler i kreative tekster. Det å prøve å bruke virkemidler selv, kan gi en dypere forståelse for dem, og følgelig gjøre det enklere å identifisere slike virkemidler i andre skjønnlitterære tekster.