Tungtvannsaksjonen er den mest kjente sabotasjeaksjonen fra andre verdenskrig. Norske og britiske spesialstyrker snek seg inn i Norsk Hydros fabrikk på Vemork for å stanse produksjonen av tungtvann.
Gå til nettressursTungtvannsaksjonen
Om ressursen
Denne ressursen er hentet fra elevkanalen.no
Statped samarbeider med Elevkanalen. Sendingene på tegnspråk er et resultat av dette samarbeidet.
Se også: Tema andre verdenskrig (pdf)
Læreplan i samfunnsfag
Kompetansemål etter 7.trinn
- Reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
Kompetansemål etter 10.trinn
- Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
- Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
Læreplan i historie
Kompetansemål etter VG3
- Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt
- Reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust
For elever i grunnskolen hører tema Andre verdenskrig til samfunnsfag. I fagrelevans og sentrale verdier for dette faget står det at elevene gjennom arbeid med faget skal bli deltakende, engasjerte og kritisk tenkende medborgere. Historiske forhold legger forutsetninger for hvordan vi lever og handler i nåtid. Selv i det moderne samfunn er vårt liv, våre vaner og våre verdier preget av det som har skjedd før oss. Samtidig som vår livsførsel, våre vaner og våre verdier vil være med på å sette sitt preg på fremtiden. Samfunnsfaget skal bygge opp om holdninger og verdier som toleranse, likeverd og respekt, gjennom en bevissthet rundt demokrati, menneskerettigheter og verdien av mangfold. For videregående elever har historie blitt et eget fag. I fagets relevans og sentrale verdier står det også her at eleven skal gjennom faget utvikle en forståelse for hvordan verdier, holdninger og strukturer i samfunnet har røtter i fortiden. Ved at elevene arbeider utforskende med historie, og utvikler kildekritisk kompetanse, styrkes deres nysgjerrighet, engasjement og kritiske tenkning.
Via erher.no er det tilgang på flere nettbaserte ressurser med tema Andre verdenskrig. «Venner for livet - Fortellinger og fakta om døveskolen i Norge frem til 1960» er en gratis nettressurs som består av videoer med historisk fakta fra 1930-tallet, 1940-tallet, 1950-tallet og 1960-tallet, samt fortellinger om livet på døveskolen gjennom dels rollespill og dels forteller. Ressursen er på norsk tegnspråk med mulighet for norsk tale og tekst.
For de eldre elevene kan «Det tredje riket – Om døve nazister og døve jøder» benyttes. Dette er et opptak av et foredrag. Jochen Much forteller om døves situasjon i det tredje riket, altså årene 1933 til og med 1945. Foredraget er delt inn i kapitler slik at du enklere skal finne frem til det som er mest relevant for dine elever. Originalt er foredraget på internasjonalt tegnspråk. Foredraget gjengis også på norsk tegnspråk med norsk tale og skriftlig tekst.