Eventyr er dannelseshistorier som ruster oss for livet. I denne ressursen er det eventyr fra Asbjørnsen og Moe, H.C. Andersen og brødrene Grimm som skal bidra til dette, samt fire eventyr fra fjernere land.
Gå til nettressursTospråklige eventyr
Om ressursen
Læreplan norsk tegnspråk
Kompetansemål etter 7.trinn
- avlese tegnspråktekster i forskjellige sjangre fra ulike tider og kulturer
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
Kompetansemål etter 4.trinn
- avlese fortellinger, eventyr, faktabøker og andre tekster og samtale om hva tekstene betyr for eleven
Læreplan norsk for elever med tegnspråk
Kompetansemål etter 7.trinn
- lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om form og innhald
- forstå og bruke ulike språklige virkemidler i egen tekstskaping
Kompetansemål etter 4.trinn
- lese eller lytte til / avlese fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål eller nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
Tospråklige eventyr i et multimodalt samspill; Askeladden som kappåt med trollet som skuespill, Hans og Grete med forteller og illustrasjoner og
Den stygge andungen med forteller, illustrasjoner og animasjoner.
På infosiden er det linker til ulike PowerPoint-presentasjoner som er ment for samtale, repetisjon og som støtte til en eventuell analyse/tolkning.
Ressursen inneholder også fire eventyr fra fjernere land. For tre av eventyrene kan en velge blant ulike norske dialekter. Det er også en versjon der eventyrene er linket til skriftlig tekst.
Ved at norsk tegnspråk og norsk tale uttrykkes på ulike måter, kan eventyrene fortelles på to språk - samtidig! Med det inviterer de tospråklige eventyrene til felles opplevelser på tvers av språk. De kan være et bidrag til inkluderende prosesser blant hørselshemmede og hørende barn. Dette i tråd med tegnspråkfagets relevans og sentrale verdier, hvor det blant annet står: "Norsk tegnspråk er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon og danning, og det skal bidra til at elevene utvikler en tegnspråklig identitet. Læreplanen i norsk tegnspråk må ses i sammenheng med læreplanen i norsk for elever med tegnspråk. De to fagene skal gi elevene tilgang til begge kulturenes tekster, sjangre og språklige mangfold. Avlesing av et variert utvalg tegnspråktekster skal gi elevene mulighet til å reflektere over sentrale verdier og moralske spørsmål og bidra til at de får respekt for menneskeverdet og for naturen." Ressursen er utviklet for elever på 5. - 7. trinn, men som eventyr flest egner de seg for både barn og voksne.
Først og fremst skal eventyr oppleves: slipp følelser og fantasien fri! Deretter kommer refleksjonen, samtalen og kanskje en vurdering av eventyrets innhold og form. PowerPoint-presentasjonene er ment for samtale og refleksjon.
Aktuell tematikk:
- Multimodale medieuttrykk, samspill mellom ulike uttrykksformer
- Flerspråklighet, språklig variasjon og språklig bevissthet
- Sjangerforståelse
- Eventyr, tegneserier og dataspill
- Gårsdagens, dagens og morgendagens helter
- La elevene lage sine egne multimodale medieuttrykk