Ressursen inneholder seks tema, som mange forbinder med påsken.
Påsken med norsk tegnspråk
Om ressursen
Fagområder i rammeplan for barnehage
Etikk, religion og filosofi
- får kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon og blir kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen
- utforsker og undrer seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål
- får kjennskap til, forstår og reflekterer over grunnleggende normer og verdier
- får en forståelse for at det finnes mange ulike måter å forstå ting på og leve sammen på
- utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.
Kommunikasjon, språk og tekst
- uttrykker sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter
- videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd
- møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer
Læreplan Kristendom, religion, livssyn og etikk
Kompetansemål etter 4.trinn
- samtale om kristendom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, dåp, gudstjeneste og høytider
- gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til kristendommen
Kompetansemål etter 7.trinn
- forklare Bibelens oppbygning, finne fram i bibelske tekster og reflektere over forholdet mellom Bibelen og språk og kultur
- gjøre rede for sentrale fortellinger fra Det nye testamente fra Jesus til Paulus
- fortelle om sentrale hendelser og personer fra kristendommens historie fra urmenigheten til reformasjonstiden
- forklare kristen tidsregning og kirkeårets gang, beskrive kristne høytider og sentrale ritualer
- presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til kristendommen
Læreplan norsk tegnspråk
Kompetansemål etter 2.trinn
- uttrykke seg sammenhengende om opplevelser, erfaringer, egne følelser og meninger
- avlese enkle tekster med sammenheng og forståelse og samtale om innholdet
Kompetansemål etter 4.trinn
- lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i tegnspråktekster
- bruke et egnet tegn- og begrepsforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne følelser og meninger
- trekke slutninger på grunnlag av forståelse for sammenhengen mellom hovedinnhold og detaljer i tekster
Kompetansemål etter 7.trinn
- uttrykke egne opplevelser av og begrunne egne synspunkter på avleste tekster
- diskutere og vurdere bruk av tegnspråk i media og digitale informasjonskanaler
Læreplan kunst og håndtverk
Kompetansemål etter 4.trinn
- bruke håndverktøy og sammenføyningsteknikker i tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte
- tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk
Kompetansemål etter 7.trinn
- bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte
Ressursen inneholder seks tema, som mange forbinder med påsken. Disse er utformet slik at en først skal samtale om et tema, deretter avlese en kort tegnspråktekst, for til slutt gjenfortelle fra samtalen og innholdet i tegnspråkteksten. Tegnillustrasjoner til temaene er lett tilgjengelig fra ressursen.
På de siste sidene i ressursen kan en bryne seg på noen påskenøtter og avlesningsoppgaver med svaralternativ.
I PDF-filen er det aktuelle temavideoer fra Elevkanalen med tilhørende spørsmål, samt en kort oppsummering av innholdet i videoene. Det følger også relevante kompetansemål til ulike fag.
Med denne PowerPoint versjonen av Kort om påsken kan du gjøre endringer i ressursen. Tilpasse den til din undervisning, eller la elevene gjøre bruk av den i egne presentasjoner.
Både i rammeplan for barnehage og i læreplan for barnetrinnet står det at alle barn skal ha kjennskap til fortellinger, verdier, tradisjoner og høytider i ulike religioner og livssyn. Barna skal også erfare at kulturelle uttrykk har egenverdi. I formål med faget KRLE peker man på at kristen tro og tradisjon gjennom århundrer har preget europeisk og norsk kultur. Dette er derfor en del av fagets overordnede mål om å skape innsikt, kunnskap og følgelig respekt for religiøse verdier, menneskerettighetene og menneskerettighetenes etiske grunnlag. Kjennskap til ulike religioner og livssyn, etikk og filosofi er en viktig forutsetning for livstolkning, etisk bevissthet og forståelse på tvers av tros- og livssynsgrenser. Faget kunst og håndverk skal på sin side være et fag for praktiske ferdigheter, kreativitet og refleksjon over visuell og materiell kultur. Felles referanserammer og toleranse for kulturelt mangfold skapes gjennom refleksjon over hvordan identitet kommer til uttrykk i bilder, kunst, arkitektur og gjenstander.