Krig og konflikter er ofte tema i ulike medier, og mange ukjente ord og uttrykk blir brukt. I denne ressursen blir tolv norske uttrykk forklart på norsk tegnspråk og norsk tale.
Gå til nettstedKrig og konflikter
Om ressursen
Læreplan samfunnsfag
Kompetansemål etter 10.trinn
- gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av sentrale historiske og nåtidige konflikter og reflektere over om endringer av noen forutsetninger kunne ha hindret konfliktene
- gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av terrorhandlinger og folkemord, som holocaust, og reflektere over hvordan ekstreme holdninger og ekstreme handlinger kan forebygges
Læreplan samfunnskunnskap
Kompetansemål etter VG1/VG2
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier
- reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder
- utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper
Temaet rommer problemstillinger knyttet til klima og miljø, fattigdom, fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Elevene skal lære om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling. For å forstå sammenhenger og vite hvordan noe fungerer, trenger vi felles forståelse for begreper. Hvordan skal man kunne delta i diskusjoner og samhandle med andre hvis man ikke forstår hva som blir sagt? Hvordan skal man delta og samhandle med andre hvis man strever med å gjøre seg forstått? Begrepsforståelse er med andre ord utgangspunktet for å anskaffe seg informasjon, som man videre kan bruke i mange aspekter ved hverdags-, skole- og, etter hvert, arbeidsliv.
I samfunnsfag handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at faget blant annet skal bidra til å skape forståelse, respekt og toleranse for mangfold og andres verdier og livsvalg, og det skal gi perspektiver på hva et godt liv kan være. Gjennom faget skal elevene kunne identifisere områder der menneskeverdet blir utfordret, for eksempel i forbindelse med menneskehandel og vår tids slaveri, og peke på tiltak for å ivareta menneskers grunnleggende behov. Det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap handler i samfunnsfag om at elevene utvikler kunnskaper og ferdigheter for å kunne skape og delta i demokratiske prosesser. Faget skal bidra til at elevene utvikler kunnskap om og innsikt i demokratiske verdier og prinsipper. Gjennom arbeid med samfunnsfag skal elevene tenke kritisk, innta ulike perspektiver, håndtere meningsbrytning og vise aktivt medborgerskap. Samfunnsfag skal bidra til at elevene kan delta i og videreutvikle demokratiet og forebygge ekstreme holdninger, ekstreme handlinger og terrorisme. Dette læremidlet kan være et ledd i arbeidet for å gjøre elevene i stand til å delta i diskusjoner som oppnår målet med de tverrfaglige temaene i samfunnsfag og samfunnskunnskap.