«Israel-palestinakonflikten» er en ressurs som tar for seg en av verdens mest kjente og komplekse konflikter. Løsningen ligger langt frem. Konflikten får stor mediedekning. Brutale, usannsynlig triste og sjokkerende bilder og videoer florerer i sosiale medier. Denne konflikten når ut til barn og unge, og det er høyst nødvendig at de derfor har kunnskap om bakgrunnen og kompleksiteten i det voldelige uttrykket som blir presentert for dem på skjermen. Det aller viktigste formålet med opplæringen i norsk skole er som kjent å skape fremtidens verdensborgere med grunnleggende verdier fundamentert i menneskerettighetene, med engasjement rundt og annerkjennelse av menneskeverdet, mangfold og demokratisk medvirkning. På generelt grunnlag kan man derfor si at man skal sette av tid til å jobbe med denne typen aktuell tematikk i skolen.
Likefult treffer et arbeid med denne ressursen flere konkrete kompetansemål i fagene historie og samfunnsfag, kanskje spesielt på videregående nivå, men også nedover til ungdomsskole og til og med 7.trinn. Tverrfaglige tema som demokrati og medborgerskap, og folkehelse og livsmestring er åpenbare i denne ressursen. I samfunnskunnskap uttrykkes det med «Elevene skal utforske hvordan de kan påvirke samfunnet rundt seg i dag og i framtiden. Det innebærer at de skal lytte til og la seg utfordre av mennesker med andre synspunkter enn de selv har. Gjennom faget skal elevene kunne identifisere områder der menneskeverdet blir utfordret, for eksempel i forbindelse med menneskehandel og undertrykkelse.»
Fra elevkanalens temaside for konflikten er det hentet ut ferdige oppgaver:
Beskrive
Disse begrepene og ordene må du kjenne til for å forstå konflikten. Finn ut hva de betyr og innebærer. Forklar dem kort med egne ord.
- Okkupere
- Annektere
- bosetning (i denne sammenhengen)
- Israel
- Vestbredden
- Gaza
- Hamas
- De palestinske selvstyremyndighetene
Anvende
- Journalister får stadig kritikk for hvordan de rapporterer om konflikten. Hvordan ville du rapportert om det som skjer? Lag en balansert radioreportasje om konflikten. I reportasjen skal du
- rapportere om det som skjer akkurat nå
- forklare bakgrunnen for konflikten
Å være balansert handler om å ikke ta side i konflikten, men beskrive situasjonen så nøytralt som mulig.
- Israel-Palestina-konflikten engasjerer folk over hele verden. Begge parter i konflikten har mange støttespillere. Mange av støttespillerne er aktivister som kjemper for en av partenes sak. I Norge har vi blant andre organisasjonene Med Israel for fred og Fellesutvalget for Palestina. Se hvordan de framstiller konflikten på sine nettsider. Finn svar på følgende spørsmål:
- På hvilke områder er framstillingene forskjellige?
- Hva mener de to organisasjonene om hva årsakene til konflikten er?
Reflektere
- På bakgrunn av erfaringen du fikk da du laget reportasjen i oppgave 1 under Anvende, skriv en rapport om hvilke utfordringer du støtte på. Reflekter rundt følgende spørsmål:
- Var det noen temaer det var vanskeligere å fremstille balansert enn andre?
- Går det an å framstille en konflikt objektivt/helt nøytralt?
- Israel-Palestina-konflikten regnes som kanskje den mest kompliserte konflikten i verden. Det gjelder både å forstå den, og å løse den.
- Hva mener du er hovedårsakene til at konflikten er så vanskelig å løse?
Utforske
Norge hadde en sentral rolle i forhandlingene som ledet fram til Oslo-avtalen i 1993. Finn ut mer om Oslo-prosessen og Oslo-avtalen. Finn svar på følgende spørsmål:
- Hva handler tostatsløsningen om?
- Hvorfor har ikke innholdet i denne fredsavtalen blitt til virkelighet?
Forslag til kilder:
Oslo-avtalen – Store norske leksikon (snl.no)
Oslo-avtalen - Norgeshistorie
Urix – 14. februar 2013 – NRK TV