En nettressurs med forestillingen Gråtende hender av Teater Manu, med tilhørende undervisningsmateriell.
Gå til nettstedGråtende hender
Om ressursen
Teater Manu forteller historien om døve og funksjonshemmede ved nazismens fremvekst, og i Hitlers Tyskland. Fortellingen drives fram av de fiktive personene Hans og Gertrud. Vi følger deres oppvekst og liv gjennom 30- og 40-årene.
Læreplan historie
Kompetansemål etter VG3:
- Drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning
- Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt
- Reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust
Læreplan samfunnsfag
Kompetansemål etter 10. trinn:
- Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
- Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
Oppgavesettet foreligger i to versjoner; som nettressurs med norsk tegnspråk, norsk tale og tekst. Og en skriftlig versjon, som kan lastes ned: lærerveiledning.
I ressursen TEMA: ANDRE VERDENSKRIG (PDF) finner du tekst og videoer med spørsmål. Videoene er hentet fra vårt samarbeid med Elevkanalen. Vi har også samlet noen tips til ulike ressurser på tema.
Oppgavesettet til "Gråtende hender" er utarbeidet som en lærerveiledning. Det skal være lett for den enkelte lærer å tilpasse oppgavesammensetning etter nivå, tid og behov. Alle oppgavene kan løses i gruppe eller i plenum, både gjennom praktisk arbeid og diskusjon, samt skriftlig. Mange av oppgavene egner seg også godt som individuelle praktiske eller skriftlige øvinger. Alt arbeid kan bidra inn i elevenes vurderingsgrunnlag. Noen oppgaver kan enkelt presenteres for elevene skriftlig fra dette dokumentet, eller med video på tegnspråk med mulighet for både undertekst og lyd. Andre oppgaver krever mer forberedelse i form av utklipp av materiell. Til hver av oppgavene følger en mer spesifikk lærerveiledning for utførelse, men merk at dette kun skal være som forslag å regne og ikke et krav. Lærer må selv initiere arbeidet slik det er best tilpasset sin elevgruppe.
Den fagkunnskapen, og de refleksjoner og diskusjoner som følger arbeid med tema som Andre verdenskrig og Holocaust vil aldri miste sin relevans. Herfra kan en alltid trekke høyst aktuelle problemstillinger som er helt i tråd med det grunnleggende formål med opplæringen slik det er nedfelt i opplæringsloven. Her følger likevel et utvalgt mer spesifikke kompetansemål hentet fra henholdsvis samfunnsfag, historie og tegnspråk som dekkes av dette oppgavesettet. Se lærerveiledningen for oppgavene og mer detaljert veiledning.