«Geometri AR» er en app utviklet på norsk, svensk og tyrkisk tegnspråk for faget matematikk. Elevene introduseres for begreper innen vinkler, todimensjonale figurer og tredimensjonale figurer. AR-teknologi gir elevene en unik mulighet til å utforske 3D-figurer som visualiserer matematiske begreper.
Geometri AR
Om ressursen
Alle videoer fra Geometri AR ligger også her:
Prosjektet er et samarbeid mellom norge ved Statped, sverige ved SPSM og tyrkia ved Simge og Mert Öztüre (spesialpedagogisk yrkesgymnas)
Læreplan matematikk
Kompetansemål etter 6. trinn
- Gjenkjenne, navngi og beskrive geometriske figurer som rektangler, kvadrater, parallellogram, trapeser, trekanter og sirkler.
- Beskrive minimumsdefinisjoner for hver av de todimensjonale figurene basert på deres egenskaper, for eksempel antall sider, hjørner og parallelle sider.
- Forklare hvilke egenskaper som skiller hver todimensjonal figur fra de andre, for eksempel antall parallelle sider eller spesifikke vinkler.
- Utforske og beregne vinkler i geometriske figurer, spesielt fokusere på vinkelsummen i en trekant og egenskaper ved ulike typer trekanter (f.eks. likebeint, likesidet og rettvinklet.)
- Bruke ulike strategier for å regne ut areal og omkrets og utforske sammenhenger mellom disse.
- Måle og beregne omkrets og areal av todimensjonale figurer.
- Utforske og beskrive egenskaper ved tredimensjonale figurer som prismer, pyramider, sylindre og kjegler.
- Beskrive minimumsdefinisjoner for hver av de tredimensjonale figurene basert på deres egenskaper, for eksempel antall sider, hjørner, kanter og flater.
- Forklare hvilke egenskaper som skiller hver tredimensjonal figur fra de andre, for eksempel formen på grunnflaten eller antall hjørner.
Når elevene tar i bruk appen, er det ulike måter de kan jobbe med den på. De kan jobbe individuelt, i par, i grupper og/eller tverrfaglig.
Lærer bør være oppmerksom på å bruke verbene som er spesifisert i læreplanen for å veilede, variere, differensiere og vurdere elevene på en god måte.
Når elevene skal beskrive eller forklare, kan de snakke om figurene, navngi dem og beskrive deres egenskaper. Elevene kan også sammenligne figurene, og utforske egenskapene til figurene når de lager dem i appen.
Aktiv bruk av figurenes navn og andre sentrale matematiske begreper i samtaler kan ha stor betydning for elevenes læring når de engasjerer seg i skapelsen og utforskingen av figurene. Ved å uttrykke seg med presisjon og bruk av riktig terminologi, kan elevene utvikle en dypere forståelse av matematiske konsepter og sammenhenger. Dette hjelper dem med å tydeliggjøre og uttrykke sine tanker, samt kommunisere og samarbeide effektiv med andre elever og læreren. Aktivt språklig engasjement i matematikk bidrar til å styrke elevenes kognitive ferdigheter og matematisk kompetanse.
Se også lærerveiledningen for konkrete oppgaver.