7.klassingene Ole, Jan, Lene og Kaj skal ta toget hjem fra skolen. På toget forteller Ole en morsom historie til de andre, men oppdager etter hvert at en gjeng med hørende gutter sitter å glor på dem. Situasjonen utvikler seg raskt til konfrontasjon mellom partene.
PDF
En farlig klatretur
Om ressursen
Kategori: Digitalt, Bøker
Fag: Tegnspråk, Norsk
Hovedpersonene i denne boken er døve barn. Boken er tenkt brukt som selvstendig lesing for elever i 5. klasse og oppover. Teksten i boken har ordforklaringer med illustrasjoner.
Læreplan norsk for elever med tegnspråk
Kompetansemål etter 7.trinn
- lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om form og innhold
- forstå og bruke ulike språklige virkemidler i egen tekstskaping
Læreplan norsk tegnspråk
Kompetansemål etter 7.trinn
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i muntlig samhandling og skriftlig tekstskaping
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
Her er noen repetisjonsspørsmål og spørsmål til diskusjon som kan brukes i forbindelse med arbeid med denne teksten. Spesielt spørsmål til diskusjon kan ses som et ledd i å jobbe med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.
Repetisjonsspørsmål:
- Hvilken klasse går Ole i?
- Hvorfor gikk Ole og hans skolekamerater til Østerport stasjon?
- Hva heter Oles skolekamerater?
- Hva gjør Ole og vennene hans når de kommer inn i toget?
- Hva skjer når fire hørende gutter kommer inn i toget på Nørreport stasjon?
- Hva sier Ole til de hørende guttene, og hvordan reagerer de?
- Hva skjer når den store mannen prøver å stoppe barna?
- Hvorfor blir Ole redd når Jan, Lene og Kaj skal av på Valby stasjon?
- Hvordan klarer Ole å unnslippe de hørende guttene på toget?
- Hva gjør Ole for å komme seg bort fra de hørende guttene når han hopper av toget?
Spørsmål til diskusjon
- Hva tror du er hovedbudskapet i denne fortellingen, og hvordan illustrerer hendelsene budskapet?
- Hvordan endrer Ole seg gjennom fortellingen, spesielt i forhold til hvordan han håndterer de hørende guttene?
- Diskuter de forskjellige karakterenes handlinger og beslutninger i historien. Hvem gjorde riktige valg, og hvem gjorde feil?
- Hva kan vi lære om temaene mobbing, toleranse og håndtering av konflikter fra denne historien?
- Hva tror du forfatteren prøver å si om viktigheten av å stå opp for seg selv og ha mot i vanskelige situasjoner basert på Oles opplevelser?