Kvinnedagen aktualiserer spørsmålet om det fortsatt trengs handling for å få likestilling mellom menn og kvinner, i Norge og globalt.
Den internasjonale kvinnedagen
Om ressursen
Hvordan er kvinners og jenters rolle i ulike samfunn? Hva ønsker FN å oppnå med bærekraftmål nr. 5: Likestilling mellom kjønnene?
Elevkanalen på tegnspråk:
Vi har også en samling av sendinger på tegnspråk med tema kvinnedagen 8.mars.
Temaer i samlingen:
- 100 år med kvinner på Stortinget
- Kvinnedagen
- Kvinnedagen - Elever om kvinnedagen
- Kvinners rettigheter - Care
- Likestilling
- Likestilling i Norge
Læreplan samfunnsfag
Kompetansemål etter 4.trinn
- presentere menneskerettigheter og rettigheter som barn har, og reflektere over hvorfor disse rettighetene finnes
- reflektere over hvem som har makt, og hva et demokrati er, og utvikle forslag til hvordan man kan være med på å påvirke beslutninger
Kompetansemål etter 7.trinn
- drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle
- forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
- samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
- Beskrive sentrale hendingar som har ført fram til det demokratiet vi har i Noreg i dag, og samanlikne korleis enkeltmenneske har høve til å påverke i ulike styresett.
Kompetansemål etter 10.trinn
- Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet, og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst.
- Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd.
Læreplan norsk tegnspråk
Kompetansemål etter 4.trinn
- avlese fortellinger, eventyr, faktabøker og andre tekster og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tegnspråktekster
- beskrive, fortelle og argumentere, og bruke norsk tegnspråk på kreative måter i egne tekster
Kompetansemål etter 7.trinn:
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i muntlig samhandling og skriftlig tekstskaping
- bruke fagspråk i samtaler om tegnspråktekster
Kompetansemål etter 10.trinn:
- informere, analysere, reflektere og argumentere i ulike sjangre og for ulike formål
- produsere tekster som har en tydelig struktur og er tilpasset sjanger, mottaker og formål
Ressursen berører noe av tematikken som spørsmålene over løfter frem. I PDF-filen Den internasjonale kvinnedagen er det syv videoer fra Elevkanalen som utdyper temaene. Der følger en kort oppsummering i stikkordsform av innholdet i videoene, og det er relevante spørsmål for elevene til alle videoene. Det vises også til aktuelle kompetansemål i både samfunnsfag og i faget norsk tegnspråk.
Det er også laget en PDF med tegnillustrasjoner av aktuelle tegn.
De tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, og demokrati og medborgerskap trekkes naturlig inn med disse verdiene i fokus. I samfunnsfag handler folkehelse og livsmestring om å bli bevisst på egen identitet, og egen identitetsutvikling, samt å forstå individet som en del av ulike fellesskap. Demokrati og medborgerskap handler om å utvikle kunnskap om og innsikt i demokratiske verdier og prinsipp.
Til å utdype denne tematikken kan aktuelle videoer fra Elevkanalen benyttes. Her er fire videoer for elever på barnetrinnet og mellomtrinnet, og tre videoer for ungdomstrinnet og de eldste elevene på mellomtrinnet. Det følger relevante spørsmål for elevene til alle videoene, samt en kort oppsummering i stikkordsform.
På er her.no ligger «Kvinnen i norsk døvehistorie». Dette er en film basert på en prosjektoppgave fra 1990 som skulle gi et historisk tilbakeblikk på kvinnen i norsk døvehistorie. Her får du åtte døve kvinner porterettert.