Camilla er fra Norge og er kristen. Latifa er fra Afghanistan og er muslim.
PDF
Camilla & Latifa (lesebok)
Om ressursen
Kategori: Bøker
Fag: Norsk, KRLE
Camilla og Latifa er bestevenninner.
Les om de to jentene og deres vennskap
Og lær mer om kristendommen og islam.
Læreplan KRLE
Kompetansemål etter 4.trinn
- utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
- samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i kristen tradisjon
- samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner
- sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner, som kulturarv
- samtale om og presentere estetiske uttrykk fra kristendom og andre religioner og livssyn
- bruke enkle fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
- samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
Kompetansemål etter 7.trinn
- beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer i kristendom
- beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
- utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
- bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
- gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
Læreplan norsk for elever med tegnspråk
Kompetansemål etter 4. trinn
- lese eller lytte til / avlese fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål eller nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
Kompetansemål etter 7.trinn
- lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om form og innhald