Sommeren 2011 opplevde Norge den største katastrofen etter 2. verdenskrig der Regjeringskvartalet og Utøya ble angrepet.
Gå til nettressurs22. juli 2011
Om ressursen
Vår temaside om 22.juli inneholder både videoer fra Elevkanalen (da TV2 skole), og dikt og sanger oversatt til tegnspråk. Disse tekstene sto helt sentralt i minnemarkeringene som fulgte angrepet:
- Diktet «Til Ungdommen»
- Sangen «Mitt lille land»
- Sangen «Barn av regnbuen» i to versjoner.
Læreplan samfunnsfag
Kompetansemål etter 7.trinn
- drøfte hva likeverd og likestilling betyr for et demokrati, og utvikle forslag til hvordan man kan motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering
Kompetansemål etter 10.trinn
- gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av terrorhandlinger og folkemord, som holocaust, og reflektere over hvordan ekstreme holdninger og ekstreme handlinger kan forebygges
Læreplan samfunnskunnskap
Kompetansemål etter VG1/VG2
- utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
- reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder
- vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
Læreplan norsk tegnspråk
Kompetansemål etter 10.trinn
- vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
- informere, analysere, reflektere og argumentere i ulike sjangre og for ulike formål
Kompetansemål etter VG1 / VG2 YF
- reflektere over innhold, form og formål i ulike tegnspråktekster
- informere, reflektere og argumentere i ulike sjangre og tilpasse tekstene til mottaker, formål og medium
- kombinere tegnspråklige og andre visuelle virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
Materiellet kan brukes som et utgangspunkt for diskusjon og refleksjon i tilknytning til 22. juli.
22.juli-senteret er et nasjonalt minne- og læringssenter som har som oppgave å formidle kunnskap om terrorangrepet på Regjeringskvartalet og Utøya 22.juli 2011. Her får du gode råd til undervisning i denne tematikken, og i tillegg helt konkrete undervisningsopplegg. 22. juli-senteret (22julisenteret.no)
Angrepet den 22. juli 2011 var en tragedie som rystet nasjonen og hadde dype konsekvenser for samfunnet. Dette angrepet kan knyttes til det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap på flere måter:
- Menneskerettigheter: Angrepet berørte grunnleggende menneskerettigheter, spesielt retten til liv og sikkerhet. Dette understreker nødvendigheten av å knytte demokrati til beskyttelsen av menneskerettighetene og vise elevene hvordan demokratiske prinsipper kan fungere som et vern mot slike overgrep.
- Aktive medborgere: Skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere. Etter 22. juli-angrepet var det et tydelig behov for engasjement og deltakelse i samfunnsdebatten for å håndtere konsekvensene og for å som samfunn komme sterkere ut på andre siden.
- Demokratiske prinsipper i krisesituasjoner: Hendelser som 22. juli viser hvor viktig det er å opprettholde demokratiske prinsipper selv i krisetider. Skolen kan bruke dette som et eksempel på hvordan demokratiet må styrkes og forsvares, selv når samfunnet står overfor alvorlige utfordringer.
- Dilemmaer og meningsbrytninger: Etter 22. juli var det viktige debatter om sikkerhet, ytringsfrihet og samfunnssikkerhet. Dette gir elevene muligheten til å utforske dilemmaer knyttet til balansen mellom individuelle rettigheter og kollektiv sikkerhet.
- Kritisk tenkning og respekt for uenighet: Etter angrepet var det ulike synspunkter på hvordan samfunnet skulle håndtere trusler og utfordringer. Dette gir elevene anledning til å utvikle kritisk tenkning og respekt for uenighet som en integrert del av demokratiet.
Det er også nedfelt i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i samfunnsfag at: «Samfunnsfag skal bidra til at elevene kan delta i og videreutvikle demokratiet og forebygge ekstreme holdninger, ekstreme handlinger og terrorisme. Kunnskap om terrorhandlingen i Norge 22. juli 2011 skal inngå i opplæringen om dette.»